فواید علمی نعناع برای سلامتی

خواص بی نظیر نعنا برای سلامت بدن

در سال های اخیر، نعناع به دلیل اثربخشی آن در درمان اختلالات گوارشی مانند سوء هاضمه، تهوع و استفراغ محبوبیت زیادی پیدا کرده است. اما نعناع بیشتر از این می تواند برای بدن و سیستم گوارش شما کار انجام دهد. برای آشنایی با سایر فواید نعناع و نحوه استفاده از آن به ادامه مطلب مراجعه کنید.

 

1. مشکلات گوارشی را برطرف می کند.

چه نفخ، اسهال، یبوست، درد شکم، حالت تهوع یا ناراحتی عمومی باشد، احتمالا یکی از این موارد را تجربه کرده اید. در حالی که دلایل آن ممکن است متفاوت باشد، مشکلات گوارشی می تواند ناراحت کننده باشد. و در حالی که باید علت خاصی را برطرف کنید، درمان‌های طبیعی مانند نعناع می‌توانند بدون توجه به علت به کاهش علائم کمک کنند.

نعناع حاوی کارون است، یک ترکیب طبیعی که به شدت از انقباض عضلات در سیستم گوارشی جلوگیری می کند، بنابراین درد شکم و سوء هاضمه را تسکین می دهد.

نعناع حتی ممکن است در بهبود شرایط گوارشی مانند سندرم روده تحریک پذیر (IBS) مفید باشد.

نعناع همچنین ممکن است در بیماران تحت شیمی درمانی موثر باشد. یک مطالعه نشان داد که روغن نعناع می‌تواند حالت تهوع و استفراغ، دو عارضه جانبی رایج شیمی‌درمانی را تسکین دهد.
 

2. توانایی های ذهنی را افزایش می دهد.

در حالی که اکثر مردم از قهوه و نوشیدنی های کافئین دار برای افزایش سریع تمرکز ذهنی استفاده می کنند، ممکن است اثربخشی آن به همان سرعت کاهش یابد. برخلاف قهوه، نعناع کافئین ندارد و کاملا طبیعی است. در عوض، سرشار از پلی فنول‌ها است که آنتی‌اکسیدان‌هایی هستند که نوروژنز را تحریک می‌کنند، این یعنی رشد سلول‌های مغزی جدید.

 

3. منبع غنی از آنتی اکسیدان ها

آنتی اکسیدان ها ترکیبات طبیعی هستند که به مبارزه با رادیکال های آزاد در بدن کمک می کنند. رادیکال های آزاد مولکول های ناپایداری هستند که از مواد غذایی، آلودگی محیطی و اشعه ماوراء بنفش به دست می آیند.

اگر رادیکال‌های آزاد انباشته شوند، می‌توانند بدن را به استرس اکسیداتیو سوق دهند و فرد را بیشتر در معرض بیماری‌هایی مانند سرطان، دیابت و بیماری‌های قلبی قرار دهند.

نعناع دارای غلظت زیادی از آنتی اکسیدان ها مانند رزمارینیک اسید، منتول، فلاون ها و لیمونن است. 

این ترکیبات شیمیایی از بدن در برابر رادیکال های آزاد محافظت می کنند و ترمیم را افزایش می دهند. بنابراین با مصرف نعناع، ​​محافظت بدن خود را در برابر رادیکال های آزاد و استرس اکسیداتیو افزایش می دهید.

 

4. فشار خون را کاهش می دهد.

اگر فشار خون بالا کنترل نشود، می‌تواند منجر به آسیب دیدگی عروق خونی، حمله قلبی، بیماری قلبی، مشکلات کلیوی و مشکلات بینایی شود.

نعناع حاوی پتاسیم است که یک ماده مغذی مهم در گشاد شدن عروق خونی است. این اجازه می دهد تا خون آزادانه و با فشار طبیعی از شریان های شما عبور کند. پتاسیم همچنین سدیم خون را متعادل می کند. سدیم بیش از حد می تواند باعث باریک و سفت شدن رگ های خونی شود که باعث فشار خون می شود.

علاوه بر این،  تحقیقات نشان می دهد  که کارون موجود در نعناع به طور مشابه به برخی از مواد موجود در داروهای فشار خون بالا واکنش نشان می دهد. 

در حالی که می توانید نعناع را به روش های مختلف مصرف کنید، نوشیدن آن به عنوان چای می تواند برای کاهش فشار خون مفیدتر باشد.

 

5. هورمون ها را در زنان متعادل می کند.

در بیشتر موارد، عدم تعادل هورمونی زمانی رخ می‌دهد که سطح هورمون‌های زنانه کاهش یابد و هورمون‌های غالب در مردان افزایش یابد.

این می تواند در سلامت عاطفی و جسمی زن اختلال ایجاد کند. در بیشتر موارد، ممکن است باعث مشکلات قاعدگی، آکنه و شرایطی مانند سندرم تخمدان پلی کیستیک شود.

نعناع تسکین دهنده است زیرا هورمون های مردانه را کاهش می دهد و هورمون های زنانه مانند LH، استرادیول و FSH را افزایش می دهد. این سه مورد برای تخمک گذاری و تثبیت چرخه زن مورد نیاز هستند. 

علاوه بر این، از آنجایی که نعناع دارای برخی خواص ضد اسپاسم است ، ممکن است دردهای قاعدگی و ناراحتی را در این دوران کاهش دهد.

 

6. سطوح استرس را مدیریت می کند.

تجربه سطحی از استرس طبیعی است، اما بیش از حد آن می تواند باعث سردرد، اضطراب، عادات غذایی نادرست، فوران خشم و موارد دیگر شود. استفاده از نعناع در این لحظات ممکن است به بهبود علائم شما کمک کند و باعث شود احساس بهتری داشته باشید.

 

7. رفع احتقان گلو و تسکین التهاب

اگر دچار گرفتگی گلو می شوید، نعناع گیاهی با طراوت است که گرفتگی گلو را رفع کرده و آرام می کند. 

علاوه بر این، دارای خواص ضد التهابی است. به دنبال این، اکثر مردم از آن برای مدیریت گلودرد، سرماخوردگی و آنفولانزا استفاده می کنند. به سادگی چند برگ را برش دهید، آنها را در آب داغ قرار دهید، چند دقیقه بپوشانید و در حالی که مخلوط هنوز گرم است بنوشید. 

اگرچه ممکن است عفونت های ویروسی را درمان نکند، اما ممکن است به کاهش علائم و تسهیل بهبودی کمک کند.

 

8. از عفونت های باکتریایی جلوگیری می کند.

بدن دارای باکتری های خوب و بد است. هنگامی که بدن با یک باکتری مضر سر و کار دارد، احتمالاً دچار عفونت باکتریایی خواهید شد. این عفونت ها می توانند در هر قسمتی از بدن ایجاد شوند و علائمی مانند لرز، اسهال، استفراغ، احساس تهوع و تب را نشان دهند. این عفونت ها با استفاده از آنتی بیوتیک ها و سایر داروها درمان می شوند.

 

9. رشد موهای صورت را در زنان کنترل می کند.

رشد موهای صورت در زنان اغلب به دلیل افزایش هورمون های مردانه (آندروژن ها) است. این امر به ویژه در زنان یائسه به دلیل کاهش سطح هورمون های زنانه رایج است. این باعث عدم تعادل می شود که باعث می شود هورمون های مردانه غالب شوند.

سایر علل شایع عبارتند از سندرم تخمدان پلی کیستیک، اختلالات غدد فوق کلیوی، و برخی داروها، از جمله داروهایی که برای تحریک رشد مو، سرکوب کننده های سیستم ایمنی و استروئیدهای آنابولیک استفاده می شوند.