برای تامین ویتامین K چه بخوریم؟

بهترین میوه های حاوی ویتامین K

بدن انسان برای محافظت از لخته شدن خون و حفظ سلامت استخوان ها و قلب به ویتامین K نیاز دارد. سطوح ناکافی این ویتامین می تواند باعث خونریزی، تاخیر در لخته شدن خون، کاهش تراکم استخوان، بیماری های قلبی عروقی و حتی سرطان شود. مصرف غذاهای غنی از ویتامین K برای جلوگیری از این مشکلات و حفظ میزان مصرف توصیه شده توسط متخصصان 92 میکروگرم برای زنان و 125 میکروگرم برای مردان ضروری است. در اینجا بهترین میوه های حاوی ویتامین K آورده شده است:

 

کیوی

برای تامین ویتامین K چه بخوریم؟

کیوی غذایی حاوی مقدار متوسطی ویتامین K است. یک فنجان از آن حاوی 75 میکروگرم ویتامین K است که 91 درصد از ارزش روزانه را تشکیل می دهد. کاهو، اسفناج و کلم بروکلی نیز به عنوان منابع انرژی با ویتامین K نسبتاً بالا در نظر گرفته می شوند.

اگرچه برخی غذاها و داروها کارایی رقیق کننده خون را افزایش می دهند، اما ویتامین K آن را کاهش می دهد. با این حال، اگر وارفارین و کومادین مصرف می کنید، فقط باید نگران ویتامین K در رژیم غذایی باشید. لازم نیست از غذاهای حاوی ویتامین K پرهیز کنید، اما توصیه می شود که به همان میزان روزانه مصرف کنید. وقتی ویتامین K را هر روز خیلی زیاد یا خیلی کم مصرف کنید، خون خیلی رقیق یا خیلی غلیظ می شود.
 

انار

برای تامین ویتامین K چه بخوریم؟

ویتامین K یک ماده مغذی مهم است که به لخته شدن خون و همچنین سلامت استخوان و قلب کمک می کند. اگرچه کمبود ویتامین K نسبتاً نادر است، مصرف ناکافی آن می‌تواند به سلامت شما آسیب برساند.

مصرف ناکافی ویتامین K می تواند باعث مشکلات لخته شدن خون، ضعف استخوان ها و افزایش خطر بیماری های قلبی عروقی شود. انار سرشار از ویتامین K و پتاسیم و چندین ماده مغذی ضروری دیگر است. در واقع، یک انار حاوی حدود 30 میلی گرم ویتامین C است که تقریباً نیمی از مصرف روزانه توصیه شده است.

انار حاوی 240 کالری، 5 گرم پروتئین، 55 گرم کربوهیدرات و 4 گرم چربی در هر وعده است. دانه‌های انار، دارای فیبر و پتاسیم، کلسیم، فسفر و منیزیم بالایی هستند.

 

شاه توت

برای تامین ویتامین K چه بخوریم؟

شاه توت، میوه بومی مناطق معتدل شمالی است. 400 گونه از گیاهان شاه توت در سراسر جهان یافت می شود.شاتوت، منبع عالی از ویتامین c و آهن هستند و میزان خوبی از ویتامین ها و مواد معدنی دیگر را هم دارند مانند: ویتامین c، آهن، ویتامین K، پتاسیم و ویتامین E.

 

زغال اخته

برای تامین ویتامین K چه بخوریم؟

مقدار ویتامین K در 100 گرم زغال اخته 19 میکروگرم است.

 

انگور

برای تامین ویتامین K چه بخوریم؟

ویتامین K نقش مهمی در انعقاد خون دارد. سطوح پایین ویتامین K ممکن است این تعادل را مختل کند و احتمال تشکیل لخته خون را افزایش دهد. ویتامین K همچنین به جلوگیری از رسوبات کلسیم بافت نرم و تخریب فیبر الاستیک کمک می کند. کلسیفیکاسیون عروق کرونر با افزایش خطر لخته شدن خون مرتبط است و زوال فیبر کششی می تواند یکپارچگی بافت ریه را به خطر بیندازد. علاوه بر این، ویتامین K دارای خواص ضد التهابی است.