خواص سیب سبز برای سلامتی بدن

مزایای سیب سبز:

طبق ضرب المثل "روزی یک سیب بخور، هیچوقت دکتر نرو" با توجه به فواید بی‌شمار خوردن سیب سبز برای سلامتی، ممکن است این دستور غذایی خیلی دور از ذهن نباشد. در اینجا چند مورد از مزایای سلامتی خوردن سیب سبز آورده شده است:

 

1. سیب سبز ممکن است به کاهش وزن کمک کند.

سیب سبز سرشار از فیبر و چربی کم است و از این رو یک میان وعده رضایت بخش است. از آنجایی که سیب سبز سرشار از فیبر است (که معمولاً غیرقابل هضم است)، می تواند به طور قابل توجهی متابولیسم بدن را افزایش دهد، زیرا کار مورد نیاز بدن برای هضم یک وعده غذایی غنی از فیبر بسیار مهم است.

بنابراین، با خوردن یک سیب سبز (که کالری کمی نیز دارد)، بدن کالری بیشتری را در هضم غذا مصرف می کند تا در مصرف و این سیب سبز را به یک ماده غذایی با کالری منفی تبدیل می کند که برای کاهش وزن بسیار موثر است.

 

2. سم زدا داخلی است.

یکی از کاربردهای کمتر شناخته شده از خوردن یک رژیم غذایی غنی از فیبر این است که به عنوان پاکساز داخلی عمل می کند. فیبرهای محلول معروف به پکتین (موجود در سیب سبز) برای افزایش حجم مدفوع و خلاص شدن از دستگاه گوارش از مواد زائد هضم نشده بسیار عالی هستند و در نتیجه سلامت روده و دستگاه گوارش را به همراه دارند.
 

 

3. سیب به جلوگیری از لخته شدن خون کمک می کند.

کارایی فرآیند انعقاد خون توسط مواد معدنی مختلفی کنترل می شود که دو مورد از آنها اهمیت ویژه ای دارند: ویتامین K و آهن که هر دو در سیب سبز فراوان هستند. بر اساس تحقیقات، هر دوی این مواد مغذی به طور قابل توجهی تعداد پلاکت ها را در خون افزایش می دهند و در نتیجه روند لخته شدن را کاهش می دهند.

 

4. آنتی اکسیدان بالایی دارد.

سیب سبز حاوی مقدار زیادی آنتی اکسیدان است. سیب سبز حاوی غلظت بالایی از آنتی اکسیدان ها مانند فلاونوئیدها و پلی فنول است. خوردن غذاهای غنی از آنتی اکسیدان به کاهش خطر ابتلا به بسیاری از بیماری ها از جمله سرطان و بیماری های قلبی عروقی کمک می کند.

این آنتی اکسیدان ها در از بین بردن اتم های اکسیژن آزاد در گردش خون (رادیکال های آزاد) موثر هستند. این رادیکال های آزاد به سلول های سالم آسیب می رسانند و باعث استرس اکسیداتیو و متعاقب آن آسیب سلولی می شوند. از سوی دیگر، آنتی اکسیدان ها مسئول تعامل با این رادیکال های آزاد و جلوگیری از بروز چنین آسیب هایی هستند.

 

5. از التهاب ناشی از استرس اکسیداتیو جلوگیری کنید.

همانطور که قبلا گفته شد، سیب سبز سرشار از آنتی اکسیدان است که آن را در برابر رادیکال های آزاد موثر می کند. استرس اکسیداتیو این رادیکال های آزاد که به سلول های سالم حمله می کنند ممکن است گاهی منجر به التهاب شود. آرتریت و روماتیسم که هر دو در اثر التهاب عضلات و مفاصل ایجاد می شوند، دو اختلال مکرر هستند که از چنین التهابی رخ می دهند. از سوی دیگر، یک رژیم غذایی غنی از آنتی اکسیدان می تواند خطر التهاب ناشی از استرس اکسیداتیو را با ترکیب با رادیکال های آزاد قبل از حمله به سلول های سالم کاهش دهد.

 

6. افزایش تراکم استخوان

سیب سبز سرشار از کلسیم است، ماده معدنی که یکی از حیاتی ترین مواد معدنی است و به عنوان یک بلوک ساختمانی برای استخوان ها و دندان ها عمل می کند. بدن ما اغلب این ماده معدنی (کلسیم) را به عنوان آب اضافی دفع می کند. با این حال، کلسیمی که گرفته شده است را می توان با رسوب ذرات کلسیم باقیمانده در گردش خون بازیابی کرد. از این رو، رژیم غذایی غنی از کلسیم مفید است زیرا تراکم استخوان ها را افزایش می دهد و آنها را قوی تر می کند.